250CC Anglia News Wpis Wyniki Wywiad

Polak indywidualnym Mistrzem Wielkiej Brytanii 250CC

Jak co roku w Królestwie Brytyjskim rozgrywane są IM w klasie 250cc, w której mogą startować zawodnicy do lat 15. W tym roku zwycięzcą jest postać wyjątkowa – Polak, Casper Kluczniak!

Jeśli myśleliście, że wygrana Przemka Pawlickiego w Stanach to ostatnia victoria polskiego zawodnika w tym roku to jesteście w błędzie! Casper został Mistrzem Wielkiej Brytanii 250CC w trochę niecodziennych okolicznościach. Zaplanowano 7 rund mistrzostw, jednak z powodu warunków atmosferycznych – jak to na Wyspach, nie rozegrano dwóch: w Redcar i Edynburgu. W zamian za to, wczoraj (26.10) w Leicester miała się obyć podwójna runda uzupełniająca cykl. Niestety pogoda była nie do jazdy i ostatecznie odwołano zawody, jednocześnie zaliczając wyniki całych mistrzostw. Wzięto więc pod uwagę klasyfikację 5 zakończonych rund.

Casper (kask żółty) podczas zawodów Speedway Ekstraliga Camp,
fot: Roman Biliński

Kluczniak (68pkt) w klasyfikacji generalnej wyprzedził Olivera Bowingdona (64), Archie’go Rolpha (60), czy czwartego Setha Normana (51).

Caspra możecie kojarzyć choćby z zawodów Speedway Ekstraliga Camp, w których indywidualnie zajął drugie miejsce za Szymonem Lisem. Częstochowscy kibice mogą również znać chłopaka ze startów w barwach Stilmar Włókniarza w Drużynowym Pucharze Ekstraligi 500RCC. Indywidualnie też zaliczył dwie rundy Pucharu w tej samej klasie. Rodzice zawodnika pochodzą spod Częstochowy i rokrocznie przyjeżdżają z synem do Ojczyzny aby chłopak mógł się uczyć i poszerzać wachlarz swoich żużlowych umiejętności.

Casper urodził się w roku 2011 w Anglii, jednak płynnie mówi w języku rodziców i bez problemu porozmawiał z nami razem ze swoim tatą Kamilem.

Przede wszystkim, gratulacje! Jakie to uczucie zostać Mistrzem Anglii w swojej kategorii?
Casper: Dziękuję, czuje się bardzo dobrze! Bardzo ciężko pracowałem w tym roku, dużo czasu w to włożyłem i naprawdę fajnie wyszło.
Ostatnia rund mistrzostw miała się odbyć dzisiaj (26,10), ale pogoda w Anglii nie rozpieszcza, szczególnie w październiku…
Kamil (tata) – sam wiesz jak to jest (śmiech)
Casper – No pogoda nie jest najfajniejsza. Przekładali tę rundę, przekładali… mieliśmy jeździć o 18, ale ciemno już było i do tego zaczęło padać więc runda została odwołana.
Czyli dlatego nie masz jeszcze pucharu!
Kamil – Tak, nie było wręczenia pucharów. Za miesiąc dopiero będzie prezentacja w Coventry i dopiero wtedy pojedziemy po puchary.

Casper podczas 3 rundy British Youth Championship w Manchesterze,
fot: Ian Charles

W Coventry? Tam nie ma już przecież żużla…
Kamil – Tak, ale mają tam taki Supporter Club i często robią tam spotkania na koniec sezonu.
Na jakim sprzęcie jeździsz? Czyich silników aktualnie używasz?
Kamil – Mamy dwie jednostki. Jeździmy obecnie na silniku od Briana Karagera i Michała Marmuszewskiego czyli MMX.
Byliście ostatnio w Polsce. Gdzie mogliśmy Ciebie zobaczyć Casper? Na jakich torach miałeś okazję pojeździć?
Casper: Wiadomo, że w Częstochowie. Byliśmy też w Opolu, Wrocławiu, Lesznie, Toruniu…
Na Speedway Ekstraliga Camp!
Casper: Tak, zająłem tam 2 miejsce za Szymonem Lisem…
Którego filmik z cieszynką zakończoną w płocie latał po internecie…
Kamil: Dokładnie! Dzień wcześniej w drużynowych zawodach też zajęliśmy drugie miejsce
Casper: Tak, też drugie zajęliśmy. Z Archie’m (Roplhem dop. red.)


Archie był Twoim najgroźniejszym rywalem w British Youth Championship?
Casper: Tak, jeszcze Oliver Bowington, który był drugi, i Seth Norman.
Kamil: Ogólnie Casper ma teraz bardzo dobrą, silną grupę. Są tu zawodnicy, którzy są naprawdę dobrymi riderami i naprawdę nie jest łatwo wygrywać z tymi zawodnikami. Ogólnie Casper stwierdził ostatnio, że chyba łatwiej jest jeździć w Polsce…
Casper: No przede wszystkim tory są zupełnie inne…
A Ty byłeś najmłodszy z całej stawki? Masz dopiero 14 lat,
Casper: Nie, rok młodszy jest Bowington i Archie (Rolph, dop. red), Seth (Norman, dop. red) jest starszy.
Kamil: A reszta zawodników jest już starsza od Caspra.

Casper na podium fot: Taylor Lanning

Czyli jeszcze możesz to mistrzostwo obronić!
Casper: Mógłbym…
Kamil: Mógłby obronić na 250CC ale mówi, że nie chce…
Casper: Wolę przejść na 500CC od razu i uczyć się. Czuje, że na 250CC no może i mam coś do nauczenia się, ale więcej nauczę się na 500CC. Ostatecznie dłużej będę jeździł jednak na tych pięćsetkach więc wolę to zrobić od razu i mieć rok jazdy więcej.
Czyli już z nimi wygrałeś i nie masz zamiaru dawać im szansy Cię pokonać!
Casper: Dokładnie tak (śmiech)
Jakie masz więc plany na następny sezon?
Casper: No na pewno będę się uczył na tych pięćsetkach. W Polsce będę się dalej ścigał dla Włókniarza na 500RCC…
Kamil: Mamy taki plan, żeby przyjechać na dłużej do Polski niż w tym roku, gdzie spędziliśmy tu dwa miesiące. Ogólnie chcielibyśmy spędzić tu cały sezon żużlowy. Nie wiem jednak jak będzie z moją pracą i czy się w szkole u Kacpra zgodzą. Musiałby się uczyć przez większość czasu online.
A planujecie na stałe zjechać do Polski?
Kamil: Narazie nie. Chcemy zobaczyć jak się sytuacja rozwinie w klubie. Jak to będzie wyglądało z nowym właścicielem i prezesem.
Kim w Waszym teamie jest Tomasz Pieprzyk?
Kamil: To nasz kolega, który był mechanikiem kiedyś. Poznaliśmy go tutaj, bo mieszka w Anglii. Od jakiegoś czasu zaczął nam pomagać. Spodobała mu się jazda Caspra i na początku był z nami na treningach a potem już na każdych zawodach… no i tak dołączył do teamu. Od tego czasu ja sam dużo się nauczyłem a Casper dzięki pomocy Tomasza też się fajnie rozwija. W zeszłym roku byłem sam z Caprem a teraz z Tomkiem poszliśmy do przodu.
Casper: Wielkie podziękowania dla Tomka, bo naprawdę bardzo dużo nam pomógł. Jak już mogę to jeszcze bardzo chciałbym podziękować moim głównym sponsorom: firmie transportowej Marluk oraz agencji celnej OTS Broker.
Dziękuję za rozmowę.
Caasper: Dziękuję.
Kamil: Dziękuję.

Ciekawostka dotycząca mistrzostw jak i samej ich formuły jest taka, że w całym cyklu, który miał się składać z 7 zawodów (ostatecznie rozegrano 5) do klasyfikacji generalnej nie liczy się najsłabszy rezultat. Odwołano dwie rundy w Casper w sierpniu doznał kontuzji złamania obojczyka podczas zawodów Drużynowego Pucharu Ekstraligi w Częstochowie, przez co nie dokończył mistrzostw w Polsce. Na szczęście jednak nie opuścił żadnej z rund w Anglii.

Tak prezentuje się klasyfikacja generalna British Youth Championship:
(wyniki za britishspeedway.co.uk)

Po zdobyciu złota. Od lewej: tata Kamil, Casper, mechanik Tomasz.

1. Casper Kluczniak – 68 pkt do klasyfikacji (80 łącznie)
2. Oliver Bovingon – 64 (75)
3. Archie Rolph – 60 (69)
4. Seth Norman – 51 (62)
5. Ollie Binns – 49.5 (49.5)
6. Emerson Betty – 46 (46)
7. Kayden Mundy – 34.5 (34.5)
8. Liam Morris – 32 (32)
9. Jayden Bailey – 31 (36.5)
10. Demi Blu Harris – 24 (24)
11. Kane Newby – 20 (20)
12. Finley Theobald – 6 (6)

Rozmawiał: Rafał Świderski
Grafika: ZD Media
Zdjęcia: Roman Biliński,