2. Ekstraliga Analiza Ekstraliga KLŻ Podsumowania Wpis

Ile kilometrów przejechali żużlowcy w sezonie? – Raport 2025

Sezon żużlowy to nie tylko adrenalina, kurz i walka o punkty. To także tysiące kilometrów spędzonych w busach. Choć kibice widzą zawodników głównie na torze, to między jednym a drugim meczem często dzieli ich… niemal pół Europy.

Zainspirowani piłkarską grafiką goal.poland, postanowiliśmy sprawdzić ile kilometrów pokonują żużlowcy w sezonie 2025, a przy okazji – które kluby mają najdalsze, a które najkrótsze wyjazdy. W naszym zestawieniu przyjęliśmy do analizy tylko fazę zasadniczą – bez uwzględniania przełożonych spotkań i zdublowanych przejazdów. Jak wszyscy wiemy, tych w sezonie 2025 było całkiem sporo. Trzeba też zaznaczyć, że zawodnicy zwykle nie mieszkają w mieście klubowym, dlatego nasze obliczenia mają charakter mocno przybliżony i ograniczają się wyłącznie do wyjazdów z klubu do klubu. Trasy obliczone są na podstawie map Google w trybie najkrótszej trasy a autorska, interaktywna mapa stadionów żużlowych dostępna jest na naszej stronie (więcej informacji pod artykułem).

KLŻ – Krajowa Liga przez pół Europy

W teorii to liga krajowa. W praktyce – często międzynarodowa ekspedycja. Najdłuższy dystans sezonu 2025 to trasa z Daugavpils (Łotwa) do Landshut (Niemcy) – dokładnie 1580 kilometrów, czyli niemal jedna trzecia długości Europy. Według Google Maps to podróż trwająca około 17 godzin w jedną stronę – bez korków, bez przerw i bez awarii busa. W praktyce, żużlowcy często spędzają w drodze ponad dobę, bo logistyka sprzętu, odprawy graniczne i inne sytuacje losowe potrafią znacznie wydłużyć podróż.

Mapa klubów KLŻ w sezonie 2025

Z drugiej strony – są też trasy, które bardziej przypominają niedzielny wypad za miasto. Najkrótszy wyjazd w KLŻ to Piła – Gniezno, czyli zaledwie 105 kilometrów. To mniej więcej tyle, ile wielu kibiców pokonuje w drodze na stadion. Wystarczy nieco ponad godzina jazdy, a już można rozładowywać busa w parku maszyn. Różnica pomiędzy najdłuższym a najkrótszym wyjazdem w jednej lidze robi wrażenie – blisko 1500 kilometrów różnicy. I to w rozgrywkach, które w nazwie mają „krajowe”.

Po zsumowaniu wszystkich wyjazdów z fazy zasadniczej (bez przełożonych meczów i zdublowanych przejazdów) oraz przy założeniu, że zawodnicy ruszają z miasta klubowego do miasta rywala, otrzymaliśmy następujące dystanse pokonane przez kluby:

KlubŁączna odległość w fazie zasadniczej
Lokomotiv Daugavpils5845 km
AC Landshut Devils5754 km
Speedway Kraków3470 km
Wybrzeże Gdańsk3422 km
Polonia Piła2935 km
Kolejarz Opole2892 km
Start Gniezno2746 km

Najdłuższą trasę mieli Lokomotiv Daugavpils i AC Landshut Devils, co nie dziwi przy „międzynarodowym” charakterze KLŻ. Najkrótsze wyjazdy odnotowały Start Gniezno i Polonia Piła, choć warto wspomnieć, że w przyszłym sezonie najkrótsza trasa zniknie, ponieważ Piła awansowała do 2. Ekstraligi.

2. Ekstraliga – najbardziej zrównoważona

Mapa klubów 2.Ekstraligi w sezonie 2025

W 2. Ekstralidze dystanse są już bardziej „krajowe”, ale wciąż potrafią zrobić wrażenie. Podobnie jak w KLŻ, nasze obliczenia uwzględniają wyłącznie fazę zasadniczą, bez przełożonych spotkań i zdublowanych przejazdów, a zawodnicy ruszają z miasta klubowego do miasta rywala.

Najdłuższa jednorazowa trasa sezonu to aż 545 km – Polonia Bydgoszcz do Wilków Krosno. Dla kontrastu, najkrótsza podróż wyniosła zaledwie 54 km, między Krosnem a Rzeszowem. Te różnice pokazują, jak różnorodne są warunki logistyczne drużyn w 2. Ekstralidze.

Najdalsze wyjazdy zaliczyli zawodnicy Stali Rzeszów i Wilków Krosno, pokonując odpowiednio 2 639 km i 2 601 km w ciągu sezonu. Najkrótsze trasy miały drużyny Orła Łódź i Ostrovii Ostrów – 1 815 km oraz 1 890 km. Choć różnice między najdłuższymi a najkrótszymi wyjazdami nie są tak dramatyczne jak w KLŻ (tutaj 824 km), wciąż pokazują, że żużlowcy spędzają mnóstwo czasu w trasie, pokonując średnio kilka tysięcy kilometrów w sezonie.

Poniżej zsumowane orientacyjne wartości dla poszczególnych klubów:

KlubŁączna odległość w fazie zasadniczej
Stal Rzeszów2639 km
Wilki Krosno2601 km
Unia Tarnów2330 km
Polonia Bydgoszcz2308 km
PSŻ Poznań2297 km
Unia Leszno2274 km
Ostrovia Ostrów1890 km
Orzeł Łódź1815 km

Ekstraliga – wycieczki przez cały kraj

Mapa klubów Ekstraligowych w sezonie 2025

W Ekstralidze wyjazdy również są jedynie krajowe jednak rozpiętość geograficzna klubów jest większa niż w niższym stopniu rozgrywek. Najdłuższą jednorazową trasę sezonu 2025 zaliczyli żużlowcy Stali Gorzów, pokonując 631 km do Motoru Lublin. Dla kontrastu, najkrótsza podróż to zaledwie 64 km – z GKM Grudziądz do KS Toruń. Podobnie jak w KLŻ, trasy te mogą ulec zmianie, choćby przez niepewną sytuację Stali Gorzów.

Różnice między najdłuższymi a najkrótszymi trasami są ogromne – od 64 do 631 km w jedną stronę. Różnica w przejechanych kilometrach to 1474 kilometry czyli tylko 500 kilometrów mniej niż przejeżdża klub z góry tabeli. To pokazuje, jak bardzo zróżnicowane logistycznie są obowiązki żużlowców w Ekstralidze, którzy w trakcie sezonu pokonują średnio kilka tysięcy kilometrów, a niekiedy nawet całe pół Polski, zanim wjadą na tor.

Łączne dystanse pokonane w sezonie przez poszczególne kluby prezentują się następująco:

KlubŁączna odległość w fazie zasadniczej
Motor Lublin3440 km
Stal Gorzów2525 km
ROW Rybnik2426 km
GKM Grudziądz2351 km
Falubaz Zielona Góra2311 km
Włókniarz Częstochowa2105 km
KS Toruń2078 km
Sparta Wrocław1966 km

Podsumowując, żużel to nie tylko emocje na stadionie – to także logistyka, wytrzymałość i tysiące kilometrów pokonanych po Polsce i Europie. Najdalsze trasy w KLŻ zahaczały o granice państw, w 2. Ekstralidze zawodnicy pokonywali setki kilometrów po kraju, a w Ekstralidze mierzyli się zarówno z krótkimi, jak i bardzo długimi wyjazdami.

Pamiętajmy, że w naszych wyliczeniach uwzględniliśmy jedynie wyjazdy w fazie zasadniczej – bez przełożonych meczów i zdublowanych przejazdów. Warto pamiętać, że w rzeczywistości żużlowcy pokonują jeszcze dodatkowe kilometry na fazę play-off, play-down, baraże, sparingi czy treningi. Do tego dochodzi fakt, że wielu zawodników nie mieszka w mieście klubowym, więc nawet mecze domowe wymagają od nich dojazdu. Każdy kilometr w trasie to czas na refleksję, koncentrację i planowanie, a wszystko to może mieć wpływ na późniejsze wyniki na torze.

Mapa stadionów żużlowych w Polsce

W przyszłym sezonie te odległości z pewnością ulegną zmianie, ponieważ nastąpiła rotacja w klubach, a kolejne przetasowania w ligach mogą jeszcze dodatkowo zmienić charakter i długość wyjazdów. Oczywiście gdy tylko sytuacja będzie stabilna, wrócimy do Was z drugą częścią analizy już na sezon 2026!

Na zakończenie warto wspomnieć, że powstała autorska, interaktywna i jedyna taka na rynku mapa stadionów żużlowych wszystkich polskich lig i nie tylko!

Oprócz aktualnie jadących polskich klubów, zaznaczone zostały nieaktywne ośrodki w Rawiczu czy Świętochłowicach. Jak donoszą władze klubu, ten drugi, już niebawem zagości na mapie Krajowej Ligii Żużlowej! Trzymamy kciuki!

Na naszej mapie znajdziecie także ligę szwedzką, duńską oraz angielską a dodatkowo, jako bonus, znalazła się na niej także Argentyna oraz kilka pobocznych ośrodków żużlowych – dla fanów śledzących żużel na całym świecie!

Zapraszamy do oglądania i korzystania z mapy!

Autor: Lisek Chytrusek
Grafiki: ZD Media
Mapa stadionów: Lisek Chytrusek & ZD Media
Odległości: Google Maps – opcja najkrótszej trasy
Współpraca merytoryczna: Sebastian Senderowski